Co si sbalit na zdravou svačinu do práce nebo do školy

Máte večer takový hlad, že byste snědli cokoli, co vám přijde pod ruku?

Na vině je nejspíš nevhodně poskládaný jídelníček, a to už od rána, a především absence svačin.

holčička s miskou ovocí

Myslíte si, že svačina je vhodná jen pro děti školou povinné? 

Jste na velkém omylu. Během dne sníme tři větší jídla (snídaně, oběd, večeře). Pokud se chcete vyhnout větším výkyvům hladiny krevního cukru, zařaďte ještě dopolední a odpolední zdravou svačinku, která by měla tvořit zhruba 5–10 % vašeho denního příjmu a rozhodně by měla obsahovat všechny tři základní živiny – to znamená sacharidy, bílkoviny a tuky. Budete pak lépe naladění, méně unavení a vyhnete se „vlčímu hladu“.

Už slyším ty výmluvy – nemám čas, nestíhám…

Děláte svačinu do školy pro děti? Tak připravte jednu krabičku i pro sebe. Nebo občas nechte děti, aby pro změnu připravily zdravé svačiny ony. 

„Dobrá příprava, tj. nákup potravin, je základem racionálního jídelníčku."

Občas stačí taková maličkost, jako je lžička, abyste si mohli dát jogurt nebo třeba namazat žervé na pečivo.

A jaké potraviny tedy vybírat na zdravou svačinu?

Mým favoritem jsou zakysané mléčné výrobky – bílý jogurt, tvaroh, kefír, acidofilní mléko. Můžete vyzkoušet i kozí produkty nebo třeba rostlinné. Jen pozor na množství cukrů ve složení. 

Vybírat můžete i z velkého množství plátkových a čerstvých sýrů, šunky s dostatečným množstvím masa (alespoň 85 %), rybích nebo rostlinných pomazánek, vajíček a ořechů. Tyto potraviny nám zajistí příjem bílkovin a tuků.

svačinka

Sacharidy potom doplní ovoce – banány, jablka, hrušky, sezónní ovoce – zelenina – cherry rajčátka, okurka, paprika, kedluben, ředkvičky nebo třeba hotový salát –, celozrnné pečivo, ovesná kaše, ale dobrý je i pytlíček müsli, který jen stačí přidat do jogurtu či mléka. 

„Jako zdravá svačina mohou občas posloužit i celozrnné sušenky (aby byl výrobek celozrnný, měl by na prvním místě ve složení obsahovat celozrnnou mouku)."

Neuchylujte se ale jen ke kombinaci pečivo–šunka–sýr. Kombinujte a vymýšlejte. Zkuste třeba smoothie – rozmixujte mléko s tvarohem a přidejte čerstvé ovoce nebo zeleninu, bylinky a špetku soli či kurkumy. Vyrobíte tím nápoj, který zasytí a ještě potěší vaše chuťové pohárky.

zelenina

Taky občas fungujete jako „mamataxi“ nebo trávíte v autě hodně času?

V tom případě volte svačiny do práce nebo školy, které se nedrobí a nerozlijí. Já mám v těchto situacích nejraději krabičku s nakrájeným ovocem a zeleninou a v přihrádce auta pro případ ztroskotání proteinové tyčinky, směs oříšků a sušeného ovoce nebo celozrnné krekry. Nejednou už mně nebo mým spolujezdcům „zachránily život“.

děti v parku

Vidíte, jak je to snadné? Teď už jen vše dopředu připravit a naplánovat. Slibuju, že hlad vás potom už nepřekvapí.

Pročtěte si také

Co je dobré jíst, když trpíte atopickým ekzémem?

Nakonec můj oblíbený recept na dezert z avokáda a banánů:
1 zralé avokádo
2 banány
1 lžíce kakaa
3 lžíce smetany nebo jogurtu
3 lžíce studené vody
Vše rozmixovat a nechat cca hodinku odležet. Žádný zbytečný cukr, a přitom taková dobrota.

Na obrázku může být: jídlo

Pohodové jaro plné zdravých svačinek přeje Helena
 

4.0000

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít nejnovější články, rozhovory a odborné rady týkající se atopie

Fandění jako příčina stresu – může vám zhoršit ekzém?

Před 41 dny
dítě s přilbou