Co je dobré jíst, když trpíte atopickým ekzémem?

Atopický ekzém je zánětlivé onemocnění kůže, ke kterému dochází na základě mozaiky mnoha faktorů

Potraviny tvoří jenom jeden kamínek této skládačky, který je ale pro celkový obraz stejně důležitý jako ty ostatní.

atopicky ekzem potraviny

Souvislost s potravinami je prokázána zejména v dětském věku, kdy až za třetinu všech ekzémů mohou hlavní alergeny – bílkoviny kravského mléka, vejce, pšenice, sója a z malé části také zelenina, ovoce, semena a ořechy. Už proto by se tyto potraviny do dětské stravy měly nasazovat postupně. Dobrou zprávou je, že nepříznivé reakce na spouštěcí potraviny většinou postupem času vymizí.

„V dospělé populaci přetrvává atopický ekzém zhruba u 2 až 3 % populace, přičemž význam potravinových alergenů v této skupině klesá. I tak je možné si některými složkami potravy dopomoct ke zdravější kůži."

Pozor na alergii a intoleranci

V prvé řadě je nutné vyloučit potraviny, u kterých je u konkrétního pacienta prokázána souvislost s atopickým ekzémem – je na potravinu alergický nebo ji netoleruje a ekzém je projevem této reakce. Je důležité nepodstupovat tyto diety „naslepo”, protože se vystavujeme riziku nedostatku některých živin a výsledky tohoto vysazování obvykle nejsou valné. Dále je třeba se vyvarovat potravin, u kterých víme, že zhoršují projevy ekzému.

potraviny

Zajistit vyváženou a pestrou stravu

Neexistuje bohužel žádná zázračná potravina, která by nás dokázala atopického ekzému jednoduše zbavit. Jedná se spíš o komplex všech látek, které se podílejí na stavbě tkání a správné funkci imunitního systému. Mezi ně rozhodně patří kvalitní bílkoviny, nenasycené mastné kyseliny, čerstvá zelenina a ovoce, ořechy a semínka.

  • Kvalitní bílkoviny – libová masa, vejce, mléko a mléčné výrobky, sójové výrobky (pokud není na tyto potraviny alergie),
  • nenasycené mastné kyseliny (zejména omega-3 mastné kyseliny) – tuňák, losos, řepkový či lněný olej,
  • čerstvá zelenina,
  • ovoce – někdy mohou činit potíže citrusové plody nebo kiwi, častým alergenem jsou také jahody,
  • ořechy a semínka – mandle a kešú, drcené lněné semínko, dýňová a slunečnicová semínka.

Naopak zpracované potraviny s vysokým obsahem jednoduchých cukrů, nasycených mastných a transmastných kyselin bychom měli nechat raději v regálech.

ovocie

Rozmazlete svou kůži

Vzhledem k tomu, že atopický ekzém je onemocnění kůže, je dobré se zaměřit také na vitaminy a minerální látky, které hrají na tomto poli významnou roli. Podílejí se na stavbě tkání, zajišťují celistvost kůže a chrání nás před oxidačním stresem. Jedná se o vitaminy A, C, E, D a minerální látky jako zinek, selen nebo měď. Kde tyto látky v potravě nejdeme?

  • Vitamin A – v mléčných výrobcích, mrkvi, červené paprice, meruňkách,
  • vitamin C – v černém rybízu, růžičkové kapustě, bramborech nebo brokolici,
  • vitamin E – v drceném lněném semínku, v slunečnicových semínkách, mandlích, avokádu,
  • vitamin D – v tresčích játrech, tučných rybách a doplňcích stravy,
  • zinek – v celozrnných výrobcích, mléčných výrobcích, fazolích, cizrně, kešú oříšcích, mandlích,
  • selen – také v celozrnných výrobcích, mléčných výrobcích, tuňáku, sardinkách, masu nebo para ořeších.

„Potrava je jenom jednou malou součástí při zvládání atopického ekzému."

Neméně důležitou roli hraje stres, alkohol nebo kouření. Při léčbě se tak snažte myslet na všechny faktory, které by mohly projevy zhoršit, ale naopak i zlepšit. Pokud je vše v rovnováze, lépe se pak tolerují i různorodé potraviny.

Pročtěte si také

O stravě atopiků v kostce

3.5625

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít nejnovější články, rozhovory a odborné rady týkající se atopie