Léčba svědění kůže při atopické dermatitidě pomocí výživy

Dokáží si atopici při svědění kůže při atopické dermatitidě pomoci i vhodným výběrem výživy? Přečtěte si tipy od odbornice na výživové poradenství!

Histamin je jeden z nejznámějších vnitřních faktorů, které zapříčiňují svědění. Uvolňuje se z buněk, když jsou tkáně zanícené nebo stimulováné přítomností alergenu.

Mezi příčiny vysokých hladin histaminu v těle patří:

  • Imunologická příčina (reakce na alergen)
  • Některé léky (morfium, antibiotika)
  • Onemocnění mastocytóza (zvýšení počtu buněk tvořících histamin)
  • Nedostatek enzymu DAO (histaminová intolerance)

V jakých potravinách najdeme nejvíce histaminu?

  • Potraviny, které se tvoří v čase: uzené, vyzrálé, kvašené, fermentované, plísňové
  • Potraviny snadno podléhající kažení: ryby, kuřecí maso
  • Tzv. histaminoliberátory (potraviny způsobující uvolnění histaminu): jahody, vaječný bílek, mořské plody, vlašské ořechy, rajčata, citrusy, kakao
  • Potraviny obsahující látky podobné histaminu: tvrdé vyzrálé sýry, plísňové sýry, šunky a salámy, banán

Svědění kůže při atopické dermatitidě mohou způsobovat i některá aditiva v potravinách. Ve skutečnosti jich však není až tak mnoho, jak by se mohlo zdát. Mezi jedny z těch, u kterých se skutečně potvrdil vztah k různým kožním projevům, patří siřičitany. V potravinách plní úlohu konzervantů – brání růstu nežádoucích mikroorganismů a mají i antioxidační aktivitu. Označují se zkratkami E220–E228. Využívají se zejména v zelenině a ovoci (sušené i čerstvé), v zpracovaných obilných produktech (krekrech, keksech), ve zpracovaných bramborách, nápojích a mořských plodech.

55/clanok]

Mezi další potenciálně problematická aditiva patří parabeny, glutamát, dusitany a dusičnany či azobarviva.

Ačkoli není důvod bát se všech éček ve stravě, vhodnou strategií pro léčbu projevů atopické dermatitidy, jakou je např. svědění kůže, je konzumovat co nejvíce přirozených, čerstvých potravin bez četných technologických úprav.

Ty nejnaléhavější kožní projevy včetně silného svědění mohou člověku opravdu znepříjemnit život. Proto může mít význam krátkodobě zvolit o něco přísnější strategii ve stravování a snažit se vyhnout všem potenciálním potravinovým příčinám těchto problémů.

Taková strava však zejména u dětí není vhodná v rámci dlouhodobého režimu, protože může časem dojít k deficitu důležitých vitamínů a minerálních látek. Krátkodobě nám ale při atopickém ekzému může pomoci zmírnit napr. svědění celého těla.

Základem je: 

  1. VYLOUČENÍ HLAVNÍCH POTRAVINOVÝCH ALERGENŮ: mléko a mléčné výrobky, vajíčka, ryby a mořské plody, sója, arašídy, sezam, hořčice
  2. OMEZENÍ PŠENICE A KUKUŘICE
  3. OMEZENÍ POTRAVIN S VYSOKÝM OBSAHEM HISTAMINU

atopický ekzém potraviny

Mezi povolené potraviny v této fázi patří:

Živočišné bílkoviny: hovězí, králičí a krůtí maso + střídmě i vepřové

Kozí a ovčí mléčné výrobky – mohou být zkřížené reakce (v akutní fázi nedoporučuji)

Obiloviny: rýže, brambory, quinoa, amarant (jáhly, ovesné vločky)

Ovoce: borůvky, ostružiny, rybíz, do 100 g maliny, méně vyzrálý banán, meloun, granátové jablko, hrozny + tepelně zpracované jablka, hrušky, meruňky, broskve, švestky, třešně

Zelenina: červená řepa, cuketa, dýně, okurka, mrkev, brokolice, zelí (ne kyselé), kapusta, ledový salát, římský salát, paprika, ředkvička

Luštěniny: omezeně červená čočka

Důležitý je dostatečný pitný režim – čistá (kojenecká) voda, slabší bylinné čaje
VZOROVÝ JÍDELNÍČEK

SNÍDANĚ: jáhlová kaše (bezmléčná) s granátovým jablkem a lněnými semínky
SVAČINA: jablečné pyré + ovesné vločky
OBĚD: zeleninová polévka + dýňový omáčka s krůtím masem a bramborami
SVAČINA: smoothie: řepné-borůvkové
VEČEŘE: vařené hovězí maso z vývaru s dušenou mrkví a rýží

+ přidávat do jídla olivový olej

Atopický ekzém nakupovanie

PRAKTICKÁ RADA: Jak ve stravě nahradit vajíčko?

  • Při pečení nahradit kukuřičným škrobem nebo větším množstvím tuku
  • Do sladkých pokrmů (lívance, palačinky) přidat banán
  • Nechat trochu nabobtnat ve vodě lněná nebo chia semínka
  • Namísto bílkového sněhu prášek do pečiva

A co dlouhodobá strava atopiků?

Hlavní zásady: Protizánětlivý charakter + posílení imunitního systému

  1. Vynechávat co nejméně potravin, snažit se o pestrou stravu
  2. Používat co nejvíce domácích potravin, omezit vysoce zpracované potraviny
  3. Omezit příjem cukru, který působí prozápalově
  4. Omezit příjem trans-mastných kyselin a živočišných tuků
  5. Zařadit potraviny bohaté na vlákninu

DALŠÍ TIPY

Zařazovat:

  • Čerstvé ryby
  • Avokádo
  • Semínka: slunečnicová, dýňová, lněná, sezamová
  • Ořechy: mandle, vlašské ořechy, lískové, para ořechy
  • Zakysané mléčné výrobky
  • Luštěniny
  • Česnek
  • Další obilniny: špalda, ječmen, žito, pohanka
  • Zázvor, oregano, skořice
4.2453

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít nejnovější články, rozhovory a odborné rady týkající se atopie

Fandění jako příčina stresu – může vám zhoršit ekzém?

Před 3 měsíci
dítě s přilbou