Prevence proti svrbění kůže při atopické dermatitidě - dostatek mastných kyselin ve stravě

Co jsou to esenciální mastné kyseliny (MK) a jakou roli hrají ve zdraví pokožky a při prevenci svědění kůže při atopické dermatitidě?

Co jsou to esenciální mastné kyseliny (MK) a jakou roli hrají ve zdraví pokožky a v prevenci svědění kůže při atopickém ekzému?

  • Se zvyšující se incidencí atopických ekzémů se pozoruje trend korespondující se snížením příjmu omega-3 MK a zvýšením příjmu omega-6 MK.
  • Rybí olej – má vysoký obsah protizánětlivé EPA (omega-3 MK).
  • Kyselina linolová (omega-6 MK) je jednou z nejvíce zastoupených polynenasycených MK v kůži a její přítomnost v ceramidech přímo souvisí s kvalitou a ochrannou funkcí kůže.
  • Z toho vyplývá, že není problematický samotný vysoký příjem omega-6 MK, které jsou ve výživě kůže také velmi důležité, ale nepřiměřeně nízký příjem omega-3 ve srovnání s příjmem omega-6.
  • Zatím nejsou neprůstřelné důkazy o pozitivním efektu podávání omega-3 mastných kyselin jako prevence či terapie atopické dermatitidy a jejich příznaků, např. svědění kůže (ale některé malé studie přinesly určitá slibná zjištění).
  • Jistá studie přišla se závěry, že ženy s atopickým ekzémem konzumovaly málo omega-3 MK a naopak měly vysoký příjem nasycených MK.

Pročtěte si také

Zmírnit projevy atopického ekzému může detoxikace organismu

Mezi zdroje omega-3 MK patří:

  • Ryby a mořské plody (zdroje EPA a DHA)
  • Vlašské ořechy
  • Chia a lněná semínka
  • Řepkový a lněný olej

U rostlinných zdrojů omega-3 (ořechy, semínka) je nutná přeměna alfa-linolenové kyseliny na EPA a DHA, která se děje pouze přibližně na 12 %, přičemž v rybách již tyto vzácné kyseliny dostaneme přímo. Navíc semínka jsme zvyklí běžně konzumovat v malých dávkách (denní doporučená dávka chia semínek je 15 g). Proto jsou v tomto případě živočišné zdroje omega-3 vhodnější než rostlinné.

atopický ekzém tuky

Jak si zvolit vhodné mastné kyseliny?

Extra panenský olivový olej – nesmí chybět ve vašem jídelníčku, působí protizánětlivě (vhodný zejména do studené kuchyně, do salátů)

Řepkový olej – zdroj protizánětlivých omega-3 mastných kyselin (vhodný i na pečení a opékání na pánvi)

Avokádový olej – má podobné vlastnosti jako olivový olej, je bohatý na vitamin E + zlepšuje vstřebávání dalších antioxidantů (extra panenský avokádový olej může být zahřátý až na 250 stupňů)

Rybí olej – doporučuji užívat jako doplněk stravy (ne do jídla, ale na lžičku a sníst) – nejlepší zdroj omega-3 mastných kyselin

Lněný olej – další dobrý zdroj omega-3 mastných kyselin (ne až tak dobrý jako rybí), působí protizánětlivě

Velmi důležitý je i příjem kvalitních bílkovin. To může pro atopika představovat někdy poměrně velkou výzvu, protože ty největší a nejlepší zdroje bílkovin bývají zároveň i častými alergeny. Patří sem například mléčné výrobky, vajíčka, ryby či výrobky ze sóji.

Jak tedy doplnit bílkoviny do stravy atopiků? V tomto nízkoalergenním jídelníčku najdete při dodržení běžné velikosti porce doporučenou denní dávku bílkovin:

SNÍDANĚ: celozrnný chléb s čočkovou pomazánkou
SVAČINA: banán s mandlovým máslem
OBĚD: cizrnová polévka, hovězí plátek s jáhlami a brokolicí
SVAČINA: ovčí jogurt* s jablkem a skořicí
VEČEŘE: polenta (kukuřičná kaše) zapečená s kozím* sýrem

* Skopové a kozí produkty mohou sloužit jako náhrada kravského mléka, avšak časté bývají i zkřížené reakce při alergii na bílkovinu kravského mléka, při které musí pacient vyloučit z jídelníčku i tyto druhy. K správné volbě potravin je proto nutný individuální přístup.

3.9412

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít nejnovější články, rozhovory a odborné rady týkající se atopie

SOUTĚŽ UKONČENA: Soutěžte o balíčky Atoderm a otestujte se, co víte o opalování

Před 3 měsíci
Photoderm Mineral

Atopický ekzém: Najčastější otázky v ordinaci dermatologa

Před 2 měsíci
Najčastější otázky v ordinaci dermatologa