(aktualizované zo dňa 22.3.2018)

Může dostatečný příjem vitaminů ve stravě pomoci při svědění kůže způsobeno atopickým ekzémem?

Nedostatek některých vitamínů a minerálů může nepříznivě ovlivnit i stav pokožky. Dá se svrbění kůže při atopické dermatitidě potlačit správným výběrem potravin?

Při atopické dermatitidě a nepříjemném svrbění pokožky, které se s ní pojí, se zaměřujeme kromě samotné léčby například i na tipy, jak si upravit jídelní lístek. Otázka ale zní: Dá se vůbec  bojovat výživou proti svrbění? 

atopický ekzém strava

Mezi běžně dostupnými potravinami jen těžko najdeme takovou, po jejíž konzumaci svrbění zázračně zmizí. Vhodnou výživou ale dokážeme ovlivnit nepříjemné příznaky atopické dermatitidy.

Pročtěte si také

Základy výživy při atopickém ekzému

Výživa má totiž vliv na:

  • Zdraví a kvalitu pokožky
  • Rychlost hojení
  • Odolnost pokožky jako jedné z hlavních bariér imunitního systému
  • Vznik reakcí, které následně vedou (kromě jiného) i ke svrbění těla

Zhoršená kvalita pokožky, projevující se zvýšenou suchostí, popraskáním nebo náchylností k infekcím, je jedním z nejčastějších příznaků nedostatku vitamínů v těle – tzv. avitaminóz. Proto se musíme zaměřit na to, aby jich naše strava obsahovala co nejvíc.

varenie

Které vitamíny jsou nejdůležitější pro zdravou kůži?

Vitamín A: Nezbytný k udržení integrity pokožky a sliznic. Nedostatek vitamínu A může způsobit častější infekce na kůži a zhoršení zánětu.

Vitamín C: Zvyšuje imunitu, vykazuje antioxidační aktivitu (velký význam má při pravidelném sportu, kdy může být dočasně snížena imunita). Je důležitý pro hojení ran – pomáhá tvorbě kolagenu, chrání před škodlivými účinky UV záření, zlepšuje hydrataci pokožky.

Vitamín E: Chrání membránové tuky před peroxidací (pacienti s atopickou dermatitidou jsou víc náchylní k poškození oxidačním stresem), snižuje zánětlivé reakce v pokožce.

Za vitamíny ale nezaostávají ani minerální látky. Zmiňme tu jen pár z velkého zástupu těch, které nám pomáhají udržovat zdravou kůži, a tímto způsobem kromě jiného i předcházet svrbění:

Zinek v kombinaci s vitamínem C zvyšuje antimikrobiální aktivitu a pomáhá bojovat s mikrobiálními infekcemi v kůži.

Měď je antioxidant, který chrání pokožku před účinky UV záření, zlepšuje účinek kolagenu v pokožce, a tím zlepšuje elasticitu kůže a její celistvost.

Selen chrání pokožku před účinky UV záření (stimuluje aktivitu antioxidačních enzymů).

Jak tyto důležité živiny zařadit do jídelního lístku? 

Zde najdete příklad, kterým se můžete inspirovat:

SNÍDANĚ: celozrnné* pečivo s avokádem a cottage cheesem, červená paprika
DOPOLEDNÍ SVAČINA: meruňky
OBĚD: čočková polévka, krůtí maso na žampionech + dušená mrkev s hráškem + vařené brambory
ODPOLEDNÍ SVAČINA: bílý řecký jogurt s borůvkami a se slunečnicovými nebo dýňovými semínky
VEČEŘE: vaječná omeleta s brokolicí

* Pro děti do přibližně 3 let se nedoporučuje konzumace celozrnných výrobků

POZOR: Jídelní lístek nezohledňuje individuální alergie a nesnášenlivost, které se s atopickou dermatitidou často pojí.

Atopický ekzém kuchyňa

Pročtěte si také

Strava a diety při atopickém ekzému v kostce

3.3125

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít i tyto články