Může dostatečný příjem vitaminů ve stravě pomoci při svědění kůže způsobeno atopickou dermatitidou?

Zajímá vás, jestli se dá svědění kůže při atopické dermatitidě potlačit správným výběrem potravin? Přečtěte si, jaké vitamíny se vyplatí do stravy zařadit!

Proto určitě není překvapením, že i při atopické dermatitidě a nepříjemném svědění pokožky, které se s ní spojuje, se kromě samotné léčby ohlížíme například i po tipech, jak si upravit jídelníček. Otázka však zní: Dá se výživou vůbec proti svědění bojovat?

atopický ekzém strava

Mezi běžně dostupnými potravinami jen těžko najdeme takovou, po jejíž konzumací svědění zázračně zmizí. Vhodnou výživou a dostatečným příjmem vitaminů umíme nepříjemné svědění kůže při atopickém ekzému ovlivnit

Pročtěte si také

Základy výživy při atopickém ekzému

Výživa má totiž vliv na:

  • Zdraví a kvalitu pokožky
  • Rychlost hojení 
  • Odolnost pokožky jako jedné z hlavních bariér imunitního systému
  • Vznik reakcí, které následně vedou (mimo jiné) i ke svědění těla

Zhoršená kvalita pokožky v podobě zvýšené suchosti, popraskání či náchylnosti k infekcím je jedním z nejčastějších příznaků nedostatku vitamínů v těle – tzv. avitaminóz. Proto se musíme zaměřit na to, aby je naše strava obsahovala co nejvíce.

varenie

Mezi nejdůležitější vitamíny ve vztahu k zdravé pokožce a prevenci proti svědění kůže při atopické dermatitidě patří:

Vitamín A: nezbytný pro udržení integrity pokožky a sliznic, nedostatek může způsobit častější infekce na kůži a zhoršení zánětu

Vitamín C: zvyšuje imunitu, podporuje antioxidační aktivitu (velký význam má při pravidelném sportu, kdy může být dočasně snížena imunita), důležitý pro hojení ran – napomáhá tvorbě kolagenu, chrání před škodlivými účinky UV záření, zlepšuje hydrataci pokožky

Vitamín E: chrání membránové tuky před peroxidací (pacienti s atopickou dermatitidou jsou více náchylní k poškození oxidačním stresem), snižuje zánětlivé reakce v pokožce

Za vitamíny však nezaostávají ani minerální látky. Zde je jen pár z velkého zástupu těch, které nám pomáhají udržovat zdravou kůži a tímto způsobem mimo jiné předcházet svědění:

Zinek v kombinaci s vitamínem C zvyšuje antimikrobiální aktivitu – pomáhá bojovat s mikrobiálními infekcemi v kůži.

Měď – antioxidant, který chrání pokožku před účinky UV záření, zlepšuje účinek kolagenu v pokožce a tím zlepšuje elasticitu kůže a její celistvost.

Selen chrání pokožku před účinky UV záření (stimuluje aktivitu antioxidačních enzymů).

Jak tyto důležité živiny zařadit do jídelníčku? Zde je příklad, kterým se můžete inspirovat:

SNÍDANĚ: celozrnné* pečivo s avokádem a cottage cheesem, červená paprika
SVAČINA: meruňky
OBĚD: čočková polévka, krůtí maso na žampionech + dušená mrkev s hráškem + vařené brambory
SVAČINA: bílý řecký jogurt s borůvkami a slunečnicovými nebo dýňovými semínky
VEČEŘE: vajíčková omeleta s brokolicí

* Pro děti cca do 3 let se nedoporučuje konzumace celozrnných výrobků.

POZOR: Jídelníček nezohledňuje individuální alergie a nesnášenlivosti, které se s atopickou dermatitidou častokrát spojují.

Atopický ekzém kuchyňa

4.0000

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít nejnovější články, rozhovory a odborné rady týkající se atopie