Přehrát video

U dospělých s ekzémem nejvíce trpí sebevědomí

Atopický ekzém je onemocnění kůže, se kterým se v dospělosti zřídka setkáváme poprvé.

Dospělá forma tohoto ekzému se většinou znovuobjeví po prodělaném kojeneckém nebo dětském atopickém ekzému. Na těle se vyskytují oblasti suché, citlivé, zarudlé společně s odlupující se kůží, která umožňuje průnik infekce a výrazně svědí. V dospělosti nejčastěji postihuje ruce, loketní či podkolení jamky, ale může se vyskytovat i na zápěstí a kotnících. Velmi nepříjemné jsou projevy, které jsou na viditelných místech obličeje (okolo očí a úst), ve vlasech a krku.

 

Zasažení viditelných míst na obličeji, speciálně v pomyslném trojúhelníku mezi zevními okraji očí a středem brady, se výrazně odráží v psychickém prožívání postižení. V konečném důsledku ovlivňuje i kvalitu života člověka s atopickým ekzémem. U žen má postižení obličeje a rukou významný vliv na sebevědomí, které se snižuje. Ženy či dívky bývají nejisté, neprůrazné, úzkostnější a uzavřenější. Důvodem je fakt, že ženské sebevědomí je dáno její atraktivitou a tím, co dokázala, jaká je, a mírou sebelásky. Z evolučního pohledu atraktivita ženy souvisí se symetrií a souměrností, s projevy mládí a zdraví. Kůže je preferovaná zdravá, pleť bez vrásek a kazů. Viditelné postižení na obličeji a snížená tolerance kůže ke kosmetickým prostředkům pak notně ovlivňuje vnější pojetí vlastní atraktivity postižené ženy. Sebevědomí muže je na rozdíl od ženy dáno jeho výkonem. Roli hrají též schopnosti, dovednosti a míra sebelásky. Pro muže je tedy snazší zvládat atopický ekzém vzhledem k pojetí mužské fyzické krásy, ale pokud zasahuje možnosti jeho pracovního, sportovního, sexuálního či jiného výkonu, odráží se v jeho sebepojetí i v jednání. Postižení muži i ženy jsou navíc velmi vnímaví k neverbálním projevům okolí a na sebemenší projevy štítivosti či odtažitosti velmi citlivě reagují. Uvědomění si své skutečné hodnoty a  práce na zvýšení sebevědomí je tedy nedílnou součástí psychoterapie u pacientů s atopickým ekzémem.

Propojenost psychiky a onemocnění či zhoršení kožních projevů se ukazuje i v období, které postiženému přináší psychickou nestabilitu důsledkem stresu. Nespokojenost, frustrace, obavy, úzkosti a dlouhodobé znejistění se odráží na zdravotní stránce člověka. Postižený se často lituje, obviňuje svou nemoc z neúspěchů v různých životních sférách, uzavírá se do sebe a častěji než dřív reaguje podrážděně či agresivně. Jeho jednáním trpí vztahy. Člověk se postupně propadá do dalších a dalších problémů, které opět zhoršují jeho stres. Bludný kruh, ve kterém se nachází, lze přerušit pouze restartem prožívání. Je třeba analyzovat dosavadní způsoby zvládání stresu, nazvat konkrétní stresory a naučit se je zvládat. V tomto směru vám může pomoci psycholog. Zkušený odborník může být užitečný i v následné stabilizaci vašich vztahů s využitím párové či rodinné terapie.

Kognitivně behaviorální terapie může být orientovaná také na lepší zvládání projevů úporného svědění. Je možné rozšířit své dosavadní praktiky, které jste používali jako děti, o nové způsoby např. imaginační techniky s představou ochlazování, sugescí, hypnózou atd.

Práce na sobě vyžaduje vždy velkou odvahu a trpělivost, ale také vždy se významně odráží na tělesném i zdravotním stavu pacienta.

Co pro sebe mohu udělat:

  • Řiďte se doporučeními a léčbou vašeho dermatologa
  • Postižená místa dle doporučení lékaře natírejte a promazávejte
  • Pečlivě dezinfikujte drobná poranění a defekty na kůži vzniklé škrábáním a olupováním
  • Pečujte o pokožku celého těla vhodnými neparfémovanými produkty
  • Volte raději bavlněné a prodyšné oblečení
  • V případě potřeby používejte ochranné rukavice při práci
  • Eliminujte, nebo snižte množství alergenů ve vašem prostředí (odstraňte záclony, závěsy, koberce, čalouněný nábytek v ložnici, pravidelně perte v hypoalergenních prostředcích, často uklízejte, vysávejte prach atd.)
  • Udržujte dostatečnou vlhkost vzduchu v místnosti a chladnější teplotu do 20 stupňů
  • Vyhněte se kuřáckému prostředí
  • Vyhněte se dráždivým alergenům v potravinách a zmapujte jejich účinek na kožní projevy vašeho ekzému
  • Konzumujte laktobacily v tabletách pro zlepšení střevní mikroflóry
  • Naučte se analyzovat a účinně zvládat stresové situace
  • Posilujte svou psychickou stabilitu
  • Řešte své frustrace, strach, obavy či výraznější stavy úzkosti
  • Naučte se sdílet emoce
  • Naučte se požádat o pomoc
  • Pracujte na zvýšení svého sebevědomí
  • Využijte všechny možnosti komplexního přístupu v léčbě atopického ekzému včetně  možností psychoterapie

Budete vědět jako první

Neustále přidáváme příběhy, rozhovory a odborné rady, které vám mohou být v řešení atopického ekzému velmi nápomocné. Pokud nám necháte e-mail, budeme vás informovat jako první.