Které protizánětlivé potraviny mají kouzelnou sílu potlačit zánět v těle?

Poznejte s námi protizánětlivé potraviny, které dokáží v těle potlačit zánět, a také potraviny, které naopak záněty podporují a měli byste se jim vyhnout.

Dietní postupy v souvislosti s tímto onemocněním nejsou pouze o omezování. Právě naopak. Cílem by mělo být zařazení co největšího množství nutričně bohatých potravin do jídelníčku. Protizánětlivá dieta by tak neměla být pouze jakýmsi doplňkem ke stravě atopika. Na výběr potravin s protizánětlivým účinkem třeba proto myslet už od samého začátku.

Úlohou protizánětlivé diety je pomoci bojovat se zánětem. Zdravá strava je však základ. Řekněme si tedy, jak obohatit jídelníček o ty nejdůležitější a nejúčinnější složky potravy. Ještě předtím si shrneme, co naopak k tvorbě zánětu v našem těle přispívá (díky čemuž se atopická dermatitida může projevit rychleji).

potraviny atopický ekzém

„Úkolem protizánětlivé diety u pacientů s atopickým ekzémem je zařazení co největšího množství nutričně bohatých potravin do jídelníčku bez protizánětlivého účinku."

Mezi nejvýznamnější složky protizánětlivé stravy patří:

Zelenina a ovoce

Ideální je bobulové ovoce, které (s výjimkou jahod) nebývá častým alergenem a navíc neobsahuje mnoho cukru. Patří sem zejména hrozny, borůvky, maliny, rybíz a ostružiny. Do jídelníčku se také vyplatí zařadit broskve či meruňky a pro pestrost všechny dobře snášené druhy ovoce. Detoxikace organismu ovocem a zeleninou je navíc velmi prospěšná.

Ořechy a semena

Mezi ty nutričně nejvýznamnější patří zejména vlašské a lískové ořechy a mandle. Ze semínek se zaměřte na mletá ​​lněná semínka, která jsou bohatá na esenciální mastné kyseliny a vitamín E.

zdravá strava

Tučné mořské ryby

Ryby jsou dobrým důkazem, že ne všechny tuky jsou nezdravé. Jsou totiž bohatým zdrojem esenciálních mastných kyselin řady ω-3, které mají výborný protizánětlivý účinek a posilují imunitu. Alergici by se měli zaměřit především na čerstvé ryby, u mražených bychom se měli zajímat o čas zmrazení (některé jsou zmrazeny hned po vylovení, čímž se zásadně sníží obsah histaminu, tedy látky, která bývá při intoleranci často zodpovědná za kožní projevy).

Pročtěte si také

Potravinové intolerance a alergie v souvislosti s atopickým ekzémem u dětí

Protizánětivé potraviny s obsahem probiotických bakterií

V rámci protizánětlivé diety často saháme po doplňcích stravy s probiotickými bakteriemi, ale málokdy si uvědomujeme, že jejich výborným a přirozeným zdrojem jsou i zakysané mléčné výrobky a fermentované potraviny, tedy kefír, jogurt, brynza či kyselé zelí. V závislosti na individuální snášenlivosti, a při brynze i s ohledem na věk dítěte, se tyto potraviny snažte zařazovat pravidelně do jídelníčku.

„Dodržování různých diet může jídelníček ochudit právě o důležité protizánětlivé složky potravy."

Je třeba si uvědomit, že dodržování různých diet může častokrát jídelníček ochudit právě o důležité protizánětlivé složky potravy. Proto je velmi důležité nezaměřovat se pouze na to, co ze stravy vyloučit, ale naopak. Je potřeba klást velký důraz, aby byla strava navzdory omezením pestrá a aby byla pro člověka zdrojem celého spektra látek s protizánětlivým účinkem.

„Mezi protizánětivé potraviny s významným protizánětlivým účinkem patří například zelenina a ovoce, ořechy a semena, tučné mořské ryby nebo potraviny s obsahem probiotických bakterií."

Mezi složky potravy, které podporují zánět (a kterým bychom se v rámci protizánětlivé diety měli vyvarovat) patří:

Nasycené tuky

Nadměrné konzumaci živočišných tuků bychom se měli vyhýbat. Ty největší zdroje nasycených tuků jsou vepřové a hovězí maso, drůbež, máslo, sádlo, uzeniny, vnitřnosti, mléčné výrobky s vysokým podílem tuku. U malých dětí však po nízkotučných mléčných výrobcích nesaháme. Volíme raději kombinaci plnotučných a polotučných druhů.

Jednoduché cukry

Prakticky se jedná o všechny potraviny, pro které je typická sladká chuť. Nicméně, i zde rozlišujeme ty vhodnější a méně vhodné. Ovoce patří například mezi zdravé protizánětlivé potraviny. Je bohaté na vlákninu, antioxidanty a své místo si jistě najde i v protizánětlivé dietě. Vyvarovat bychom se tak měli zejména sladkostem, sladkým nápojům a častému používáním různých sladidel (pozor i na med a různé sirupy).

Výrobky z bílé mouky

Neobsahují dostatek vlákniny (která zpomaluje vstřebávání glukózy do krve a brání jejímu prudkému vzestupu) a přispívají tak ke zvýšenému riziku metabolických onemocnění. Ty jsou doprovázeny systémovým zánětem. Ve stravě bychom proto měli upřednostňovat celozrnné výrobky. U menších dětí to však s celozrnným pečivem nepřeháníme a jídelníček můžeme zpestřit pohankou, jáhly či špaldovou moukou.

pečivo atopický ekzém

Trans-mastné kyseliny

Jsou to složky tuků se silným pro-zánětlivým účinkem (způsobují v těle zánět). Za nejvýznamnější zdroje se považují pokrmové tuky, zákusky a dorty, ale také běžná jídla z fast-foodů.

Při protizánětlivé dietě máme naopak na výběr z různých potravin s protizánětlivým účinkem. Důležité je tento výběr přizpůsobit individuální snášenlivosti, avšak při správně zvolené stravě mohou její pozitiva daleko převyšovat negativní účinky.

„Zánětlivé procesy v kůži podporují i nenasycené tuky, produkty z bílé mouky, jednoduché cukry a trans-mastné kyseliny. Měli bychom se jim vyvarovat."

4.0377

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít nejnovější články, rozhovory a odborné rady týkající se atopie

Fandění jako příčina stresu – může vám zhoršit ekzém?

Před 3 měsíci
dítě s přilbou