(aktualizované zo dňa 1.8.2017)

Které protizánětlivé potraviny mají kouzelnou sílu potlačit zánět v těle?

Naučte se poznat protizánětlivé potraviny, které byste měli přidat do své stravy, ale také potraviny, které zánět v těle podporují, a měli byste se jim proto vyhnout.

Úlohou protizánětlivé diety je pomoci bojovat se zánětem. Neměla by být pouze jakýmsi doplňkem ke stravě atopika. Na výběr vhodných potravin s protizánětlivým účinkem je proto třeba myslet už od samého začátku.

„Úkolem protizánětlivé diety u pacientů s atopickým ekzémem je zařazení co největšího množství nutričně bohatých potravin bez protizánětlivého účinku do jídelníčku."

Dietní postupy související s tímto onemocněním nejsou pouze záležitostí omezování se v jídle. Je nutné si uvědomit, že dodržování různých diet může častokrát jídelníček ochudit právě o důležité protizánětlivé složky potravy. Proto je velmi dobré nezaměřovat se pouze na to, co ze stravy vyloučit, ale i naopak, je potřeba klást velký důraz na to, aby byla strava navzdory omezením pestrá a aby byla pro člověka zdrojem celého spektra látek s protizánětlivým účinkem. Cílem by mělo být zařazení co největšího množství nutričně bohatých potravin.

„Mezi potraviny s významným protizánětlivým účinkem patří například zelenina a ovoce, ořechy a semena, tučné mořské ryby nebo potraviny s obsahem probiotických bakterií."

Jak obohatit jídelníček o ty nejdůležitější a nejúčinnější složky potravy?

protizánětlivé diety

Co patří mezi nejvýznamnější složky protizánětlivé stravy?

Zelenina a ovoce

Ideální je bobulové ovoce, které (s výjimkou jahod) nebývá většinou alergenem, navíc neobsahuje mnoho cukru. Patří sem zejména hrozny, borůvky, maliny, rybíz a ostružiny. Do jídelníčku se také vyplatí zařadit broskve či meruňky a pro pestrost všechny dobře snášené druhy ovoce. Detoxikace organismu ovocem a zeleninou je navíc velmi prospěšná.

Ořechy a semena

Mezi ty nutričně nejvýznamnější patří zejména vlašské a lískové ořechy a mandle. Ze semínek se zaměřte na mletá ​​lněná semínka, která jsou bohatá na esenciální mastné kyseliny a vitamín E.

Ořechy a semena

Tučné mořské ryby

Ryby jsou dobrým důkazem toho, že ne všechny tuky jsou nezdravé. Jde totiž o bohatý zdroj esenciálních mastných kyselin řady ω-3, které mají výborný protizánětlivý účinek a posilují imunitu. Alergici by se měli zaměřit především na čerstvé ryby, u mražených bychom se měli zajímat o čas zmrazení (některé jsou zmrazeny hned po vylovení, čímž se zásadně sníží obsah histaminu, tedy látky, která bývá při intoleranci často zodpovědná za kožní projevy).

Protizánětivé potraviny s obsahem probiotických bakterií

V rámci protizánětlivé diety často saháme po doplňcích stravy s probiotickými bakteriemi. Málokdy si ale uvědomujeme, že jejich výborným přirozeným zdrojem jsou zakysané mléčné výrobky a fermentované potraviny, tedy kefír, jogurt, brynza či kyselé zelí. V závislosti na individuální snášenlivosti, a u brynzy i s ohledem na věk dítěte, se tyto potraviny snažte zařazovat do jídelníčku pravidelně.

„Dodržování různých diet může jídelníček ochudit právě o důležité protizánětlivé složky potravy./tb]

Které potraviny podporují zánět, a měli bychom se jim proto v rámci protizánětlivé diety vyhnout?

Nasycené tuky

Nadměrné konzumaci živočišných tuků bychom se měli vyhýbat. Největšími zdroji nasycených tuků jsou vepřové a hovězí maso, drůbež, máslo, sádlo, uzeniny, vnitřnosti, mléčné výrobky s vysokým podílem tuku. U malých dětí však po nízkotučných mléčných výrobcích nesaháme. Volíme raději kombinaci plnotučných a polotučných druhů.

Jednoduché cukry

Prakticky se jedná o všechny potraviny, pro které je typická sladká chuť. Nicméně, i zde rozlišujeme ty vhodnější a méně vhodné. Ovoce patří například mezi zdravé protizánětlivé potraviny. Je bohaté na vlákninu, antioxidanty a své místo si jistě najde i v protizánětlivé dietě. Vyvarovat bychom se měli zejména sladkostem, sladkým nápojům a častému používáním různých sladidel (pozor i na med a různé sirupy).

Výrobky z bílé mouky

Tyto potraviny neobsahují dostatek vlákniny (která zpomaluje vstřebávání glukózy do krve a brání jejímu prudkému vzestupu), a přispívají tak ke zvýšenému riziku metabolických onemocnění, která jsou doprovázena systémovým zánětem. Ve stravě bychom proto měli upřednostňovat celozrnné výrobky. U menších dětí to však s celozrnným pečivem nepřeháníme, jídelníček jim můžeme zpestřit pohankou, jáhlami či špaldovou moukou.

Výrobky z bílé mouky

Trans-mastné kyseliny

Jsou to složky tuků se silným prozánětlivým účinkem, to znamená, že způsobují v těle zánět. Za nejvýznamnější zdroje se považují pokrmové tuky, zákusky a dorty, ale také běžná jídla z fast foodů.

„"
Zánětlivé procesy v kůži podporují i nenasycené tuky, produkty z bílé mouky, jednoduché cukry a trans mastné kyseliny. Měli bychom se jim tedy vyhnout."

Při protizánětlivé dietě máme na výběr z různých potravin s protizánětlivým účinkem. Důležité je tento výběr přizpůsobit individuální snášenlivosti, ři správně zvolené stravě ale mohou její pozitiva daleko převyšovat negativní účinky.

Pročtěte si také

Co je dobré jíst, když trpíte atopickým ekzémem?

3.9558

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít nejnovější články, rozhovory a odborné rady týkající se atopie

SOUTĚŽ UKONČENA: Soutěžte o balíčky Atoderm a otestujte se, co víte o opalování

Před 4 měsíci
Photoderm Mineral