(aktualizované zo dňa 10.9.2018)

Co může jíst atopik? Jak se stravovat při atopickém ekzému

Atopický ekzém je nemoc kůže, na které se podílí mnoho faktorů – ty vytvářejí jakousi mozaiku.

Potraviny tvoří jen jednu část této skládačky, která je ale pro celkový obraz stejně důležitá jako ty ostatní.

atopicky ekzem potraviny

Souvislost s potravinami je prokázaná hlavně v dětském věku, kdy až za třetinu všech ekzémů mohou hlavní alergeny – bílkoviny kravského mléka, vajíčka, pšenice, sója a z menší části i zelenina, ovoce, semena a ořechy. Proto by se tyto potraviny měly přidávat do dětské stravy postupně. Dobrou zprávou je, že nepříznivé reakce na spouštějící potraviny většinou postupem času zmizí.

„V dospělé populaci přetrvává atopický ekzém zhruba u 2 až 3 % populace, přičemž význam potravinových alergenů v této skupině klesá. I tak je možné si některými složkami potravy dopomoct ke zdravější kůži."

Pozor na alergii a intoleranci

V první řadě je nutné vyloučit potraviny, u kterých je u pacienta prokázána souvislost s atopickým ekzémem – je na potravinu alergický nebo intolerantní a ekzém je projevem této reakce. 

Je důležité nepodstupovat diety ,,naslepo“, protože se vystavujeme riziku nedostatku některých živin a výsledky tohoto vysazování obyčejně nejsou vhodné. Dále je potřeba se vyvarovat potravin, u kterých víme, že zhoršují projevy ekzému.

Šťastná rodina obeduje za veľkým stolom.

Pročtěte si také

Dieta při potravinové alergii: Jaký má význam při léčbě a diagnostice

Vyvážená a pestrá strava

Neexistuje žádná zázračná potravina, která by nás dokázala zbavit atopického ekzému. Jde spíš o komplex všech látek, které se podílely na stavbě tkání a správného imunitního systému. Co by mělo tvořit základ takovéto stravy?

 

  • Kvalitní bílkoviny: libové maso, mléko a mléčné výrobky, sójové výrobky (pokud není na tyto potraviny alergie)
  • Nenasycené mastné kyseliny (omega-3 mastné kyseliny): tuňák, losos, řepkový a lněný olej
  • Čerstvá zelenina
  • Ovoce: někdy mohou způsobovat těžkosti citrusové plody nebo kiwi, častým alergenem jsou i jahody
  • Ořechy a semínka: mandle, kešu, drcená lněná semínka, dýňová a slunečnicová semínka

Naopak v regálech bychom měli radši nechat zpracované potraviny s vysokým obsahem jednoduchých cukrů, nenasycených mastných a transmastných kyselin.

potraviny

Hýčkejte svou kůži

Vzhledem k tomu, že atopický ekzém je nemoc kůže, je dobré se zaměřit na vitamíny a minerální látky, které hrají na tomto poli významnou roli. Stavba tkání zabezpečuje celistvost kůže a chrání nás před oxidačním stresem. Jde o vitamíny A, C, E, D a minerální látky jako zinek, selen nebo měď. Potrava je jenom jednou malou součástí při zvládání atopického ekzému.

Kde tyto látky v potravinách najdeme?

  • Vitamín A: v mléčných výrobcích, mrkvi, červené paprice a meruňkách
  • Vitamín C: v červeném rybízu, růžičkové kapustě, bramborách nebo brokolici
  • Vitamín E: v drcených lněných semínkách, slunečnicových semínkách, mandlích a avokádu
  • Vitamín D: v tresčích játrech, tučných rybách a doplňcích stravy
  • Zinek: v celozrnných výrobcích, mléčných výrobcích, tuňákovi, sardinkách, mase a oříšcích

Neméně důležitou roli hraje alkohol, stres nebo kouření. Při léčbě se tak snažte myslet na všechny faktory, které by se mohly projevit a atopii zhoršit, ale naopak také zlepšit. Když je všechno v rovnováze, tak se potom lépe tolerují i různorodé potraviny.

Pročtěte si také

Jak se zbavit atopického ekzému

3.6889

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít i tyto články