Jak zjistit alergii na vejce a vyrovnat se s ní?

Alergie na vejce je po alergii na mléko druhou nejčastější potravinovou alergií u malých ekzematiků. Zvlášť u těžké formy ekzému má zvýšené protilátky na vaječné bílkoviny velká většina dětí. U dospělých je vaječná alergie méně častá. Jak tuto alergii odhalit a jak vejce nahradit v naší stravě?

Alergie se dá odhalit ještě předtím, než dítě vejce poprvé ochutná

Alergií na vejce mohou trpět i plně kojené děti během prvních šesti měsíců života. Malé množství alergenu k nim totiž proniká z mateřského mléka, a to ze stravy kojící matky. Jak ale přijít na to, jestli vašemu miminku vajíčka opravdu vadí? Ověřit si to můžete takzvanou eliminačně-expoziční dietou

Nejprve aspoň na dva týdny vaječné pokrmy z jídelníčku mámy úplně vylučte (tzv. eliminační fáze diety). Potom vejce do stravy znovu vraťte (tzv. expoziční fáze) a sledujte, jestli se tento krok projeví na zdraví miminka. Alergická reakce se u něho může projevit červenými flíčky na kůži, ale například i změnou stolice nebo nadýmaním. Pokud k žádné reakci nedojde ani po několika dnech, znamená to, že maminka může vejce konzumovat klidně i nadále. 

V případě nekojeného dítěte je možné před zařazením vajec do stravy uskutečnit jednoduchý kožní test. Kapkou syrového bílku potřete miminku předloktí a počkejte 15 minut, jestli se na kůži objeví reakce. Silnému alergikovi na vejce místo kontaktu zrudne a vytvoří se na něm svědící vyrážka. Pokud k tomu dojde, nahlaste to vašemu pediatrovi nebo alergologovi a se zařazováním vajíček do jídelníčku ještě počkejte.

Alergolog může dítěti s alergickými projevy udělat nejen kožní, ale i krevní test na specifické IgE protilátky. Podle výsledku testu potom lékař určí závažnost alergie a při opakovaném testu také vyhodnotí, jak se alergie vyvíjí.

Malé děti mohou z potravinové alergie vyrůst

Kojenci a batolata s alergií na vejce mají velmi dobrou prognózu. Pokud se taková alergie objeví už v kojeneckém věku, má tendenci časem ustupovat a přibližně v 90 % případů i úplně zmizet. Pokud se ale alergie na vajíčka objeví až po třetím roce života, velmi často už s námi zůstává po celý život.

U malých dětí je proto na místě po poradě s alergologem jednou za čas opatrně ověřit, jestli alergie náhodou neodeznívá. Lékař může uskutečnit krevní nebo kožní test a na základě zlepšujících se výsledků vám doporučí expoziční test, tedy opatrné vyzkoušení malého množství alergenu formou stravy. Cílem je zjistit, jestli už nedržíte bezvaječnou dietu zbytečně. Můžete zkusit upéct koláč nebo muffiny s jedním vajíčkem a dát dítěti na začátek jen malý kousek. Pokud se reakce nedostaví, příště mu dáte ochutnat o trochu víc a dávku budete postupně zvyšovat. Namísto domácího pečiva můžete použít i obyčejné dětské piškoty. Nedávejte ale dítěti napoprvé celý piškot, ale jen malý kousek, jelikož nikdy dopředu nevíte, jak silná alergická reakce může následovat. 

Je rizikový jen bílek, nebo i žloutek?

Vejce obsahuje několik různých alergenů bílkovinné povahy. Jsou alergici, kteří reagují na všechny vaječné alergeny, zatímco jiní jsou citliví jen na některé z bílkovin. Nejčastěji se alergie projeví na alergenech bílku (nejrizikovější je ovomukoid a ovalbumin). Alergeny ale obsahuje i žloutek (například livetin – kuřecí sérový albumin). Ovalbumin je na rozdíl od ovomukoidu termolabilní – tepelnou úpravou degraduje a už není pro alergika nebezpečný. Může se proto stát, že člověk alergický jen na ovalbumin dobře snáší vejce v koláči nebo v zapečených těstovinách, ale alergická reakce u něj nastává u vejce naměkko, míchaných vajíček nebo volského oka. Problematické jsou také některé zákusky se sněhem z bílků nebo cukrové ozdoby na dortech a pernících, které se vyrábějí smícháním cukru a syrových bílků.

Přibližně dvě třetiny dětí s vaječnou alergií tolerují vajíčko v pečivu. Je to dáno právě tepelnou úpravou při minimálně 180 stupních Celsia.

Člověk s velmi silnou alergií na bílky by se měl vyvarovat i žloutků. Nikdy totiž neoddělíte žloutek od bílku tak dokonale, aby na něm nezůstalo stopové množství bílku. Pokud je ale vaše alergie na bílky slabá a na žloutky nereagujete vůbec, můžete si dovolit konzumovat aspoň žloutky.

Zkřížená alergie

Člověk alergický na slepičí vejce má i vyšší riziko alergie na vejce jiných ptáků (křepelka, husa, kachna nebo pštros), kuřecí maso (někdy i na další druhy drůbeže), a překvapivě i na arašídy. Potravinový alergik může reagovat i při kontaktu s ptačím peřím a existuje také větší riziko, že se u něj rozvine astma. 

Potraviny obsahující vejce

Silný alergik na vejce, který netoleruje ani malé množství tepelně upravených vaječných bílkovin v pečivu, musí čelit výraznému omezení ve výběru potravin. Jelikož se vejce často objevují i tam, kde bychom je nečekali, je zcela klíčové vždy číst složení potravin na obalu

Pozor si dejte především na těstoviny, pečivo, sušenky, sladkosti (včetně želé cukrovinek), masové pokrmy (sekaná, špekáčky, řízky a podobně), omáčky, majonézy, tatarské omáčky, pudinky, salátové zálivky, zmrzliny nebo likéry. Výtažek z bílku (lysozym) se přidává i do dlouhozrajících sýrů, jako je parmazán, kde působí jako přírodní konzervant.

Vejce se dá nahradit

Pokud musíte držet bezvaječnou dietu, neznamená to nevyhnutelně, že už si nikdy nedáte těstoviny nebo vánočku. Pravé italské těstoviny bývají bezvaječné, stačí v supermarketu najít balíček od toho správného výrobce. Najít se dá také bezvaječná majonéza nebo tatarská omáčka s označením „vegan“. Dokonce i kynuté těsto si doma dokážete připravit úplně bez problémů bez vajíčka – z receptu ho jednoduše vynechejte a přidejte do těsta o to víc oleje. V sladkém pečivu se dá vejce nahradit psylliem, drceným lněným semínkem, kypřicím práškem, želatinou, škrobem nebo najemno nastrouhaným banánem, jablkem nebo cuketou.

Dieta není zlo, ale cesta ke zdraví

Ať už musíte vyřadit vejce ze svého jídelníčku jen krátkodobě během diagnostické eliminačně-expoziční diety, nebo dlouhodobě při potvrzení alergie, neklesejte na duchu. Poznat své alergie je pro naše zdraví naprosto zásadní. Každý z nás by měl vědět o svých omezeních a přizpůsobit jim svůj individuální jídelníček. Jen tak bude pro nás jídlo lékem a bránou ke zdraví.

Při alergii na pšenici je třeba si dávat pozor na jídelníček

Pročtěte si také

Očima mámy: Alergii na pšenici je často těžké poznat

Jana Ligurská je autorkou první české publikace, která se komplexně zabývá atopickým ekzémem, ale i často zanedbávanými potravinovými alergiemi. Kniha se problematice věnuje odborně, je ale podaná srozumitelně, aby jí porozuměli i rodiče malých pacientů. Na svých stránkách otevírá příběh o úspěšném boji s těžkým atopickým ekzémem. 

4.1429

Byl pro vás tento článek užitečný?

Ne

Ne

Velmi užitečný

Děkujeme za Váš hlas

Nenechte si ujít i tyto články